Cinemaniac je već dugi niz godina popratni program Pula film festivala. Riječ - dvije o samom programu?
Cinemaniac se kao popratni program na Festivalu kontinuirano odvija od 2002. godine, tako da ovogodišnji projekt predstavlja već šesnaesto izdanje izložbe koja se uspostavila kao mjesto susreta suvremene umjetnosti, filma i videa, a nastaje iz želje za predstavljanjem recentne audiovizualne produkcije umjetnika, kao i antologijskih radova. Projekt je posvećen sustavnom promišljanju alata medijskog mišljenja u suvremenim umjetničkim i kustoskim praksama, u radu s pokretnim slikama, njihovim međuodnosima, te načinima njihova istraživanja, kontekstualizacije, prezentacije i recepcije. Kontinuitet izlagačkog i istraživačkog iskustva kao research in progress nastavlja se na dosadašnja iskustva poput istraživanja i prezentacije kojima su u središnjem interesu bili arhitektura i film (2009), medijska instalacija kao interface (2006)., zatim pulski festival MAFAF i baština alternativnog, eksperimentalnog i amaterskog filma (2010.), film drugim sredstvima kroz Filmski letak Slobodana Šijana (2012.), te Misliti film (2013) kojom je Cinemaniac obilježio 60-tu obljetnicu Festivala igranog filma u Puli. Odnosom montaže i kolaža bavila se skupna izložba Paper Movies (2014.), a istraživanje arhiva rane video produkcije bilo je u središtu projekta koji se bavio Motovunskim video susretom 1976 (2015.) - prvom video radionicom u SFRJ na kojoj su realizirani antologijski radovi.
Je li zahtjevno biti kustosica Cinemaniaca?
Na ovo pitanje nije jednostavno dati jednoznačan odgovor. I je i nije. Zahtjevno je jer je uvijek zahtjevno biti dosljedan, informiran, relevantan, odgovoran, istraživati, inovirati, pronalaziti nove umjetničke pozicije ili omogućavati nov pogled na ono već poznato. Od 2015. godine i gašenja Udruge MMC Luka Cinemaniac organizira Apoteka - Prostor za suvremenu umjetnost, tako da se osim umjetničkim i istraživačkim bavim i administrativnim aspektima projekta. S druge strane, kad radiš stvari koje te zanimaju, s guštom i dobrim i zanimljivim umjetnicima i suradnicima sve postaje lakše. Zahtjevno je uspostavljati i održavati kontinuitet. To je vječna borba s površnim okruženjem. Važno je da se mapiranjem dosadašnjeg znanja i iskustva, ispituje povijest i trenutna situacija, kako bi se osmislila budućnost rada s pokretnim slikama umjetnika u različitim uvjetima i kontekstima.
Ove godine Cinemniac donosi tri segmenta izložbe. Možete ih najaviti?
Ovogodišnja izložba naslovljena je Video televizija anticipacija, i strukturira se u tri dijela. Središnji dio razvija se na temelju istoimenog projekta kojeg smo Aleksandra Sekulić i ja prethodno realizirale u dva Muzeja suvremene umjetnosti - u Beogradu i u Zagrebu, a bavi se odnosom i utjecajima televizije na ranu produkciju umjetničkog videa u SFRJ. Kraj sedamdesetih i osamdesete godine predstavljaju razdoblje sve intenzivnijeg utjecaja televizije. Reflektirajući produkcijsku moć i dominaciju, televizija uspostavlja formativan utjecaj na oblikovanje specifične estetike. Radovi umjetnika prisutnih na izložbi poput Sanje Iveković, Tomislava Gotovca, Dalibora Martinisa, Ivana Faktora ili Zhela preispituju upravo kulturni utjecaj televizije i njezin autoritet. U galeriji Aneks realizira se zasebna izložbena cjelina Desktop Cinema, koja usmjerava interes na nove audiovizualne prakse umjetnika i utjecaj interneta na recentni video. Izložba ukazuje na pomak interesa prema novim medijskim formama, internetu kao novom «prostoru tokova», digitalnim platformama distribucije koje sudjeluju u stvaranju novog vizualnog jezika i post-internet i digitalne estetike, radovima Susanne Flock i Kevina B. Leeja. Treći dio su Nove kolekcije, projekt Hrvatske radio televizije, koji u fokus smješta nove video radove umjetnika nastale u produkciji HRT-a, a u galeriji gostuje nakon ovogodišnjeg emitiranja na trećem programu.
Valja spomenuti i okrugli stol Televizija kao medij umjetnika.
Okrugli stol nadovezuje se na predstavljanje Novih kolekcija u okviru Cinemaniac-a. Riječ je o specifičnom projektu Hrvatske radiotelevizije koji je usmjeren podršci umjetnicima i umjetničkoj proizvodnji pri stvaranju novih audiovizualnih djela. Pri tom ukazuje na društvenu ulogu televizije upravo kao važne podrške umjetničkoj produkciji, komunikaciji i prezentaciji radova, ne samo proizvodnji filmskog i televizijskog sadržaja, a razgovor će predstaviti proces rada, realizirane radove i podsjetiti na neke povijesne epizode rada s i oko televizije, o kojima govori izložba Video televizija anticipacija.
Koliko je Cinemaniac posjećen?
Izložba se od samog početka odvija u istom prostoru, MMC Luka u Istrarskoj 30. Ulica koja povezuje Korzo i Arenu, odlično je, vidljivo i pristupačno mjesto, a veliki izlozi otvaraju pogled na ulicu. Širok raspon publike kreće se od ciljane i stručne publike, umjetnika, kulturnih djelatnika, posjetitelja Festivala, do čestih slučajnih prolaznika i turista različitih generacija u potrazi za novim kulturnim sadržajima. Međutim, isto koliko je posjećenost važna u fizičkom prostoru, digitalna prisutnost projekta i posredovanje informacija uvelike prelazi lokalne okvire.